Monday, May 9, 2011

cerita untuk kamu!!

Assalamualaikum...


Ni satu citer rekaan je.....xde kena mengena dengan yang hidup atau yang telah meninggal dunia...diulang, xde kena mengena dengan yang hidup atau yang telah meninggal dunia....
 ***************************************************************

Al kisah tersebutlah kisah, terdapat seorg pemuda di sebuah kampung yang sangat suka melakukan aktiviti yg xde faedah seperti merempit dan melepak....pada suatu hari, saat... dia tengah melepak bersama geng2 dia berhampiran sebuah surau, dia ternampak seorg gadis yg sangat cantik dan ayu....gadis itu baru pulang dari surau tersebut.....dari gerak geri gadis tersebut, dapatlah diketahui oleh si pemuda bahawa si gadis ini seorg yg kuat agama, ditambah pulak si gadis tersebut memakai tudung yg labuh.....si pemuda ini telah terpikat dek kecantikan dan keayuan gadis tersebut.....maka, dia pun mulalah menyelidik tentang asal usul si gadis....rupa-rupanya, gadis tersebut adalah anak kepada tok imam kampung.....aisehman....berkerut dahi si pemuda apabila mengetahui perkara itu, bukan dia xtahu,tok imam tu dahla garang,pandai bersilat pulak....matilah jawabnya kalu tok imam tahu yang dia ni ada hati kat anak beliau...dahla xpandai sembahyang, keja pun xde....haish...pikir punya pikir, si pemuda mendapat satu idea......

keesokan harinya, si pemuda bersiap2 ke pasar utk membeli jubah, kopiah,tasbih dan kain pelikat...semua barang tu dia letak dalam bakul motorsikal dia...waktu si pemuda tgh lepak dgn geng2 dia berhampiran surau tu, kalu dia nampak tok imam on the way ke surau...dia akan cepat2 menyarung jubah dan kain pelikat itu dan masuk ke dalam surau....dia pun mulalah berzikir....Subhanallah,subhanallah........Alhamdulillah, Alhamdulillah.....hanya utk menarik perhatian tok imam tu....selepas 5, 6 hari si pemuda melakukan aktiviti tersebut, tok imam mulai perasan kewujudan si pemuda tersebut dalam surau....maka terjadilah dialog antara kedua2 org tersebut :

tok imam : saya nampak kamu ni rajin bebenar ke surau....bagus sungguh...anak sapela ni...tapi yg saya peliknya kenapa baru 5, 6 hari ada dalam surau ni...sebelum ni buat ape??

si pemuda : hehe....sebelum ni saya belajar kat Mesir... ni pun baru balik kampung...( sah2 si pemuda ni menipu)

tok imam : bagusnya kamu ni....kalulah saya ada anak macam kamu ni....sejuk mata memandangsi pemuda : hehe....( dalam pikiran pemuda ni : haha...nampaknya jerat aku dah mengena)


selang beberapa hari....si pemuda ini datang ke rumah tok imam.....si pemuda pun meyatakan hajatnya utk melamar anak tok imam tu....tok imam pun tersengih tanda setuju....dia pun kahwinkanlah anak gadis dia dgn pemuda tersebut....

tinggallah si pemuda ini dgn isterinya di rumah tok imam itu....pada suatu hari, tok imam mengajak si pemuda ini ke surau....

tok imam : jom kita ke surau!!

si pemuda : jom2.....bestnya dapat sembahyang jemaah....

tok imam : ayah ni dah tua....dah tak larat nak jadi imam...ayah harap sangat anak dapat mengantikan ayah sembahyang Maghrib nanti......

si pemuda ni terkejut mendengar idea ayah mentuanya....peluh mula mengalir dari dahinya tanda dia sedang berdebar2.....si pemuda pun mencari2 idea utk tidak menjadi imam...nasib baik jumpa satu idea....

si pemuda : ayah, saya bukan xnak jadi imam,tapi semasa saya belajar kat Mesir tu, cikgu saya kata x baik kalu menantu ni membelakangi mentua...pasal nampak xberadab....(si pemuda menipu lagi?

tok imam : ooo....ye ke....tinggi sungguh ilmu menantu aku ni....hehe ( tok imam terpaksa ketawa walaupun dalam hatinya dilanda keresahan)

tok imam dilanda keresahan yang melampau dek kerana beliau merasakan sangat malu dengan ketinggian ilmu menantunya ni....beliau pun berhasrat utk membaca surah2 yg pendek je utk sembahyang Maghrib nanti.....nak baca surah panjang2, takut tersalah baca pastu kena tegur oleh menantu sendiri.....malu woo!!...pikir tok imam ni....

saat sembahyang maghrib selepas selesai tok imam membaca Al-Fatihah....( tok imam membaca surah Al-Kauthar) ...tapi kerana terlampau resah maka tok imam juga menjadi xteringat akan surah ni....

tok imam : Bismillahir rahmanirrahim.....Inna...Inna...Inna ( dalam pikiran tok imam : aduss....camne ni...malu aku....malu aku..apasal xingat pulak ni?? )

si pemuda : ( dalam pikiran si pemuda : nampaknya mentua aku ni nak menguji aku...haha...takpe2...biar aku tunjukkan kehandalan aku) 

si pemuda : Inna lillahiwainna ilaihirajiuuun......


-->hehe...pandai2la korang pikir camne nasib pemuda tu selepas sembahyang Maghrib tu... ^.^

19 comments:

tikin said...

hahaha..sah2 kantOi menantu pak imam tu...ade k patOt smbung bacaan cmtu..ahahahahah

Freaky said...

haha konpem mampus pemuda tu

shezwan said...

bapak mertua dia terus mati terkejut.. haha XD

shahirah adnan said...

haha..kantoi trus la jwbnya
kcyan tok imam 2 kena tpu

Alin Liyana said...

hahahahaha kantoiiiii :)

Lya Dania said...

shezwan:rse nyer tok imam 2 xkan mati terkejut kot.hihi..
lain2:haha..KANTOI~~~~

cucu umie said...

pergh, free2 jer kantoikan..aduya, tapi mantop jalan ceritanya,,ayie suka,,,

Elie Lily said...

hahaha..
kantoi katanya!
haha

Lya Dania said...

cucu umie n elie lily:law xnak kantoi,kite kne lah blaja agme~btol x?2 bru malu kat dnia,blom lagi at akhirat sne~ :)

Azlan Hasan said...

haha..kantoi laa menantu pak imam tu..dengar citer at last dapt gak kawin..hehehe

Lya Dania said...

azlan:cite dri mne neyh awk dngr yg dyeong kawin?=.='

Shamsuddin Amin said...

hahaha...
klakar benor...
menipu je kerjannye...

Khairil said...

kelakar cerita ni...mcm tu si pemuda tadi bukan boleh jadi menantu , dia patut jadi anak hantu....penipu..

Lya Dania said...

semua:mmng kantoi gilerr pemuda tuh..hehe..

Lya Dania said...

khairil:pemuda hantu?hahaha..

ABU said...

keh keh keh..gelak aku baca..kalau aku sbelh menantu dia tu msti aku terus glak..batal solat aku..:)

fatien ! said...

hahaha, tok iman pulak terus innalillah.

trus dikhwinkan aje tok iman dgn pemuda tu? takkan tak siasat siapa mak n ayah dia? ngeh3. musykil2

misyamissyou said...

aiya! patut dia sebut subhanaallah..silap tu..hahah! otak penipu cm ni le..huhuu

Lya Dania said...

smue:sebab tu laky2 kena pandai hal2 agama,jngn jadik cam pemuda tuh..haru jadinyerr..haha..